مدل تاپیک کلاستر برای تولید محتوا
در این مقاله از رایانیتا می خواهیم به مدل تاپیک کلاستر برای تولید محتوا بپردازیم. حدود چهار الی پنچ سال پیش زمانی که بحث سئو سایت ها به میان می آید. بیشتر صحبت ها از سئوی خارجی و بک لینک گرفتن برای سایت به گوش می رسید. محتوا نقشی به شدت کم رنگ تری نسبت به بک لینک داشت.
اما در چهار، پنج سال اخیر تغییراتی در الگوریتم های گوگل صورت گرفته است. محتوا نقش مهمی برای سئو سایت پیدا کرده است. امروزه یکی از ارکان اساسی جهت سئوی سایت محتوا می باشد. کارشناسان سئو باید برای تولید محتوا استراتژی های مختلفی به کار ببرند. برای مثال اگر بخواهیم یکی از استراتژی های تولید محتوا که امروزه مورد توجه قرارگرفته است را نام ببریم باید به مدل محتوای تاپیک کلاستر (Topic Clusters) یا همان محتوای خوشه ای اشاره کنیم.
کارشناسان سئو بر این باورند که استفاده ی صحیح از استراتژی تاپیک کلاستر برای تولید محتوا می تواند ترافیک و بازدید زیادی را برای سایت به همراه داشته باشد. با ما در ادامه مقاله مدل تاپیک کلاستر برای تولید محتوا همراه باشید تا در ادامه ی این مطلب به توضیح استراتژی تاپیک کلاستر بپردازیم.
مدل خوشه ای یا تاپیک کلاستر (Topic Clusters)
مدل محتوایی تاپیک کلاستر یا مدل خوشه ای همان گونه که از اسمش مشخص است محتوایی با جزییات است. یعنی اگر قبلا محتوایی تولید می کردید که مستقل بوده است. حال در این استراتژی باید محتوایی تولید کنید که به شکل زیرمجوعه و ستون باشد. برای مثال اگر شما مقاله ای با عنوان دیجیتال مارکتینگ دارید این مقاله به صورت ستونی می باشد و تولید محتوا زیر مجموعه ی این مقاله ستونی می شود.
روش های سئو کلاه سیاه در اصل راهی میانبر برای بهبود وضعیت وبسایت و سئو بنظر می سند. اما قبل از اینکه درگیر این روش ها بشوید. باری دیگر به آن و عواقب احتمالی که با خود دارد فکر کنید. چون که تکنیک های کلاه سیاه بیش از آنچه برای شما سودمند باشند می تواند به سئو سایت شما آسیب برساند. به همین دلیل پیشنهاد می کنیم مقاله زیر را به هیچ وجه از دست ندهید.
مزایای مدل خوشه ای یا تاپیک کلاستر
در ادامه به بررسی مزایای محتوای خوشه ای یا تاپیک کلاستر نسبت به انواع محتوا می پردازیم:
1- با تاپیک کلاستر پادشاه گوگل شوید:
تولید محتوا به سبک خوشه یا تاپیک کلاستر باعث می شود مخاطبان برای خواندن زیرمجموعه موضوعات به صفحات لینک شده سر بزنند. در واقع لینک محتواهای پیلار به کلاسترها باعث تاثیر مثبت سئو روی سایت شما شود. به عبارت دیگر بهبود جایگاه سایت در گوگل با لینک داخلی سایت تاثیر مستقیم دارد.
2-کاهش هزینه ها
محتوای کلاستر یا خوشه ای همان محتوایی است که کلمه ی کلیدی طولانی و کم رقابت دارد. برای همین در کم ترین زمان نیز می تواند رتبه بگیرد. زمانی که یکی از صفحه های کلاستر رتبه بگیرد بقیه ی صفحات سایت هم بدین ترتیب راحت تر می توانند رتبه بگیرند. در حقیقت با این روش می توان با کم ترین هزینه رتبه ی سایت خود را در گوگل افزایش داد.
3-کاهش نرخ پرش یا بانس ریت سایت
یکی از مهم ترین عوامل سئو سایت نرخ پرش یا بانس ریت می باشد. نرخ پرش یا بانس ریت زمانی به وجود می آید که کاربری داخل سایت شود. بنا به هر دلیلی در زمان کوتاه سایت را ترک کند. بهترین کار برای کم کردن نرخ پرش ایجاد لینک داخلی بین صفحات سایت است. اگر کاربری وارد سایت شود و وارد یکی از لینک های صفحه گردد نرخ پرش یا بانس ریت از بین می رود.
پس تولید محتوا به روش تاپیک کلاستر باعث می شود مخاطبان ترغیب شود به صفحات دیگر سایت وارد شوند. در نتیجه نرخ پرش مخاطبان کاهش می یابد.
4- ازبین بردن گره های محتوایی
اگر وب سایتی را اندازی کرده باشید قطعا از این موضوع اطلاع خواهید داشت که تولید محتوا و مدیریت آن کار دشواری می باشد. بعد از مدت ها ممکن است آمار محتوا های تولید شده زیاد شود و از دستتان خارج گردد. مزایای استفاده از تاپیک کلاستر ها این می باشد که با توجه به ساختار قابل درک و ساده ای که دارد به شما کمک می کند که خیلی ساده تر محتوا را مدیریت کنید. از نامنظمی احتمالی محتوا جلوگیری کنید.
محتوای پیلار پیچ (pillar page) چیست؟
پیلار پیچ اساس مدل محتوای تاپیک کلاستر است.در این مدل محتوا تمامی موضوعات مورد نظر از جمله زیر مجموعه موضوع را مورد بررسی قرار می دهیم. اما بجای اینکه در مورد زیر مجموعه ی موضوع متن طولانی و عمیق بنویسیم یک خلاصه ای از متن را نوشته و مخاطب را تشویق می کنیم که برای بدست آوردن اطلاعات بیشتر به مقاله ی جامع و کامل آن مراجع کند.
در واقع پیلار پیج یک محتوای جامع می باشد که چندان عمیق نمی باشد. در مورد موضوعات زیر مجموعه خلاصه ای گفته می شود و از موضوع اصلی به زیر مجموعه لینک داخلی می دهیم. مثلا در زمان گذشته اگر یک محتوا ( با استراتژی آسمان خراش ) راجع به خرید فرش می نوشتیم که حدودا 5 هزار و بصورت کامل و عمیق بود. حال یک مقاله راجع به خرید فرش می نویسیم که 2 هزار کلمه باشد. جزییات محتوا را در مقاله ی دیگری می نویسیم و به مقاله اصلی لینک می دهیم.
ترتیب نوشتن محتوای تاپیک کلاستر و پیلار
اینک سوالی که برای برخی افراد به وجود می آید این می باشد که برای نوشتن محتوا اول باید محتوای کلاستر را بنویسیم یا محتوای پیلار را می توانیم بنویسیم؟ برای این سوال دو راه داریم که به صورت دلخواه می توانیم هر یک را پیاده کنیم:
- ابتدا محتوای پیلار خود را بنویسید. بعد از منتشر کردن هر محتوای کلاستر، به سراغ محتوای پیلار بروید و به محتوای کلاستر خود لینک دهید. البته بهتر است در هر بار حدودا بین 100 الی 300 کلمه محتوای جدید هم به محتوای پیلار اضافه شود تا محتوا به روزرسانی و بهتر شود.
- در راه دوم می توانید محتوای کلاستر خودتان را بنویسید. بعد از آن محتوای پیلار خودت را نوشته و محتوای کلاستر خود را به آن لینک بدهید.
البته بیشتر توصیه می کنیم که راه کار دوم را انتخاب کنید. سپس زمانی که می خواهید لینک سازی داخلی انجام دهید محتوای کلاستر را به روزرسانی نمایید.
خب امروزه ما در دنیایی زندگی می کنیم که دنیای سرعت و عکس العمل های سریع است. اگر سایتی که می خواهیم به آن وارد می شویم در کمتر از 1 دقیقه باز نشود. به احتمال خیلی زیاد به سراغ سایت دیگری خواهیم رفت. در نتیجه امروزه سرعت خیلی مهم است. پیشنهاد می کنیم برای درک بهتر و شناخت بیشتر درباره این مسئله مقاله زیر را از دست ندهید.
صفحات کلاستر کانتنت (cluster content)
صفحات کلاستر کانتنت (cluster content) صفحاتی هستند که محتوای جزیی و ریز را در برمی گیرند. به طور مثال اگر راهنمای خرید فرش را پیلار پیج در نظر بگیریم. محتوایی مانند بررسی کیفیت فرش و برند معتبر فرش محتوای تاپیک در نظر گرفته می شود.
درباره عطیه سادات بیات
متولد سال 1373 دانش آموخته ی رشته ی فناوری و اطلاعات هستم که بعد از تجربه های کاری گوناگون علاقه ی زیادی به بحث دیجیتال مارکتینگ و سئو پیدا کردم و در حال حاضر برای بدست آوردن تجربه در زمینه سئو شروع به همکاری با تیم آکادمی رایانیتا کردم.
سایر نوشته های عطیه سادات بیات
دیدگاهتان را بنویسید