دیزاین سیستم چیست و انواع آن
در این مقاله رایانیتا از بخش طراحی وب سایت می خواهیم درباره اینکه دیزاین سیستم چیست و انواع آن بپردازیم. طراحی سیستم های به بخشی اصلی از کارهای روزمره ما تبدیل شده اند.هر برند و محصولی از یک دیزاین سیستم ، سیستم عامل های ساده یا جامع ، سختگیرانه یا معمولی ، مونو یا متقابل استفاده خواهد کرد. در ادامه مقاله دیزاین سیستم چیست و انواع آن با ما همراه باشید تا بیشتر درباره این موضوع صحبت کنیم.
دیزاین سیستم چسیت؟
در اولین گام برای شناخت دیزاین سیستم چیست و انواع آن باید بدانیم که اصلا دیزاین سیسنم چیست. دیزاین سیستم یک Sketch library ، Style guide ، Pattern library نیست. بیش از یک راهنمای سبک یا یک کتابخانه الگودارد. بنابراین یک دیزاین سیستم یک محصول قابل تحویل نیست. بلکه یک مجموعه قابل تحویل است. به طور مداوم با محصول ، ابزارها و فناوری های جدید تکامل می یابد. سیستم از عناصر ملموس و غیر مشهود تشکیل شده است:
- ابزارهایی برای طراحان و توسعه دهندگان ، الگوها ، اجزا ، دستورالعمل ها
- اما همچنین اغلب رسیدن به آن سخت ترین چیز است. برخی از عناصر انتزاعی مانند ارزش های تجاری ، روش های مشترک کار ، طرز فکر ، باورهای مشترک
یک دیزاین سیستم شامل مجموعهای از کامپوننتهای مختلف است. که میتوان از آنها را در پروژه ها استفاده کرد. شما با دیزاین سیستم می توانید طرحهای خود را در مقیاس پروژههای بزرگ مدیریت کنید.
دیزاین سیستم منبع اصلی عناصر طراحی است که به تیمها اجازه طراحی، درک و توسعه یک محصول را میدهد.
Style Guide یا Pattern Library، تفاوت در چیست؟
احتمالا باید بدانید که Style Guide و Pattern Library فقط برخی از موارد خروجی تحویل یک دیزاین سیستم هستند.
یک راهنمای سبک (Style Guide) همانطور که با نام آن مشخص شده است. بر سبک های گرافیکی (رنگ ها ، قلم ها ، تصاویر …) و کاربرد آنها تمرکز خواهد داشت. در صورتی که در یک کتابخانه الگو (Pattern Library) به اجزای عملکردی و کاربرد آنها ادغام می شود. دیزاین سیستم مفهومی فراتر از این دو دارد و به فلسفه هر المان نیز میپردازد.
بیشتر دیزاین سیستم های فعلی شامل هر دو هستند. درست مثل Shopify برای مثال که به عنوان یک برگه “Visuals” برای راهنمای سبک خود و یک زبانه “Components” برای کتابخانه الگوهای آن.
چه چیزهایی در یک دیزاین سیستم وجود دارد؟
هدف اساسی یک دیزاین سیستم تساده سازی کار تیم ها است. بنابراین اولین سوالی که باید از خود بپرسید این نیست که “چه چیزی را باید در دیزاین سیستم خود قرار دهم؟” اما “چه کسی و چگونه استفاده خواهد کرد؟”.
هنگامی که هدف شما مشخص شود. اولین ایده در مورد آنچه که در حال حاضر در شرکت وجود داردرا داشته باشید. پاسخ سوالاتی مانند چه چیزی کار می کند یا نه؟ سطح بلوغ تیم ها در این مورد کدام است؟ ابزار موجود چیست؟ و… راحت تر داده می شود. می توان دانست که از کجا باید شروع کنید.
1- هدف و ارزش های مشترک
قبل از شروع هر کاری ، هماهنگی تیم ها با یک مجموعه مشخص از اهداف مشترک ضروری است. این امر به ایجاد چشم انداز و اطمینان از نگاه همه در یک جهت کمک خواهد کرد. این اهداف با گذشت زمان تکامل می یابند و طبیعی است. ما فقط باید اطمینان حاصل کنیم که تغییرات به طور گسترده ای منتقل می شوند.
ارزش ها مانند ایده آل های عالی هستند. که با توجه به اهداف برند ، انتخاب های ما را راهنمایی می کنند. ما باید اطمینان حاصل کنیم که آنچه در حال طراحی هستیم با این مقادیر کلیدی تفاوتی ندارد. در کنار این ارزش های تجاری می توانیم برخی از ارزش های تیمی را نیز تعریف کنیم. تا هر یک از همکاران را در یک وضعیت ذهنی مشترک قرار دهد.
2- اصول طراحی
اولین چیزی که باید به خاطر بسپارید. این است که اصول طراحی فراتر از جنبه بصری یک محصول هستند. آنها به تیم ها کمک می کنند تا تصمیمات معنی داری در زمینه طراحی بگیرند.
3- هویت و زبان برند
هویت باید متناسب با استراتژی و اهداف برند تعریف شود. الگوهای ادراکی یک برند را می توان به شرح زیر لیست کرد که همه این ها الفبای یک نام تجاری را شکل می دهند:
- رنگ ها
- قلم ها
- نمادها
- تصاویر
- عکس ها
- تصاوير متحرك
این یک نقطه شروع خوب است اما مطمئناً برای صحبت کردن به یک زبان کافی نیست. برای ساختن برخی از کلمات و استفاده از این الفبا برای دستیابی به جملاتی که منطقی هستند. باید فراتر برویم. این عناصر برند به برخی از قوانین نیاز دارند که به نوعی دستور زبان و ترکیب سیستم خواهد بود.
دیزاین سیستم شما ، با استفاده از دستورالعمل ها ، بایدها و نبایدها و استفاده از مثال های خوب تحقق می یابد.
4- اجزا و الگوها
اجزا & و الگوها در قلب سیستم قرار دارند. تمام عناصر ذکر شده قبلی به ما در ایجاد آنها و ارائه تجربه ای سازگار کمک می کنند. اجزای سازنده در Sketch توسط طراحان و مستقیماً در کد توسط توسعه دهندگان استفاده می شوند. رفتار عملکردی آنها باید مشخص شود. در مورد الگوها ، آنها دستورالعمل های ساختمانی هستند که به ما امکان می دهند. از این اجزا به روشی منطقی و سازگار ، در کل محصولات استفاده کنیم.
استفاده از چه نوع دیزاین سیستمی
در ادامه دیزاین سیستم چیست و انواع آن به اینکه از چه نوع دیزاین سیستمی استفاده کنیم می پردازیم. تقریباً می توان گفت که یک نوع سیستم طراحی برای هر تیم یا محصول وجود دارد. برای تعریف محصول خود ، باید سوالات صحیح را از خود بپرسیم:
- چند نفر از این سیستم شما استفاده می کنند؟
- مشخصات آنها چیست و آیا از نظر موضوع به اندازه کافی بالغ هستند؟
- چند محصول را باید هم تراز کنیم؟ در چند پلتفرم؟ چند فناوری مختلف (Angular ، React ، …)؟
پاسخ این سوالات به شما کمک می کند تا مناسب ترین نوع دیزاین سیستم را تعریف کنید.
سخت گیر یا سست؟
یک سیستم دقیق مستندات جامع و مفصلی خواهد داشت. کاملاً بین طراحی و توسعه هماهنگ می شود. فرآیند سختگیری برای معرفی الگوی جدید در سیستم وجود خواهد داشت. یک سیستم سختگیرانه باید بسیار گسترده باشد تا بیشتر مواردی که تیمها با آن روبرو هستند را پوشش دهد.
یک سیستم سست فضای بیشتری برای آزمایش باقی می گذارد. این سیستم در اینجا است تا ضمن حفظ آزادی ، چارچوبی را برای تیم ها فراهم کند. طراحان و توسعه دهندگان در مورد نیازهای خاص خود برای محصول آزاد هستند که از آن استفاده کنند یا نکنند.
مدولار یا یکپارچه(Modular or integrated)؟
یک سیستم مدولار از قطعات قابل تعویض و قابل استفاده مجدد ساخته شده است. این برای پروژه هایی مناسب است که باید سریع مقیاس بندی شوند و باید با چندین نیاز کاربر سازگار شوند. قسمت منفی آن این است که تحقق آن اغلب گران تر است. زیرا ساخت ماژول هایی که بتوانند در عین خوب کار کردن با یکدیگر مستقل باشند ، دشوار است.
تمرکز سیستم یکپارچه بر یک زمینه منحصر به فرد. همچنین از قطعات تشکیل شده است ، اما این قطعات قابل تعویض نخواهند بود. این نوع سیستم مناسب محصولاتی است که قطعات تکراری آنها بسیار کم است و به یک Art Direction قوی و اغلب در حال تغییر نیاز دارند.
آیا تا کنون اسم VPS را شنیدید؟ یا اینکه می دانید VPS چیست و چه کار برد هایی دارد؟ مدتی است VPS و سرور مجازی در میان واژگان IT جایگاهی پیدا کرده اند. برای آشنایی بیشتر با VPS توصیه می کنیم که اصلا مقاله زیر را از دست ندید. که حتما به کارتان می آید.
متمرکز یا توزیع شده؟
سازمان اطراف دیزاین سیستم ها برای تحول و مقیاس پذیری بسیار مهم است . در یک مدل متمرکز ، یک تیم مسئولیت سیستم را بر عهده دارد و باعث پیشرفت آن می شود. این تیم برای تسهیل کار سایر تیم ها در اینجا حضور دارد و باید بسیار نزدیک آنها باشد تا مطمئن شود که سیستم بیشتر نیازهای آنها را پوشش می دهد.
در یک مدل توزیع شده ، چندین نفر از چندین تیم مسئول سیستم هستند. پذیرش سیستم سریعتر است زیرا همه احساس می کنند درگیر هستند اما همچنین به رهبران تیمی نیاز دارد که دید کلی آن را حفظ کنند.
دیدگاهتان را بنویسید